Listedilla: 100 beste bøker

Eg er over gjennomsnittet glad i lister. Eg liker å lage lister og eg liker å bla gjennom lister. Eg liker å sjå på lister som for eksempel lista over dei 100 beste bøkene til Modern Library, The Guardian, The Rory Gilmore Reading Challenge og Dagbladet si liste over dei 25 beste norske bøkene. Eg liker å krysse av og sjå kor mange av bøkene eg har lese og ikkje minst liker eg å tråle lister som 1001-lista eller lister over vinnarar av priser som Nordisk Råds Litteraturpris, Nobelprisen eller Kritikerprisen på jakt etter boktitlar og forfattarar eg endå ikkje har lese.

Dei siste dagane har eg gått med ein tanke om å lage ei liste over bokbloggarane sine 100 beste bøker. Bøkene på lista kan vere frå når som helst og kor som helst, det er altså inga avgrensing i tidsperiode eller nasjonalitet. For å lage lista treng eg hjelp av de som les “Mellom linjene”. Vil du vere med?

  • Foreslå inntil fem titlar du meiner høyrer til på lista, enten i kommentarfeltet eller i eigen blogg (du treng ikkje ha blogg for å vere med, altså), eller på facebooksida til bloggen.
  • Legg igjen ein kommentar her eller på facebook, dersom du skriv i eigen blogg, slik at eg blir merksam på innlegget.
  • 1. oktober lager eg lista. Då rangerer eg bøker etter kor mange som har foreslått dei. Det er altså ikkje noko problem om ein annan har foreslått boka før deg, då kjem ho bare høgare opp på lista.
  • Dersom du legg igjen kontaktinformasjon her eller på facebook, blir du med i trekninga av bokpremie for å delta.

Det hadde vore veldig morsomt om så mange som mogleg har lyst til å sende inn forslag til gode topplistekandidatar.

 

119 comments

  1. Vannvittig godt forslag Bjørg 🙂 Eg òg elskar lister. Nokre av bøkene som burde vere med er:
    1. Den trettende fortellingen (The Thirteenth Tale) av Diane Setterfield
    2. Barnepiken (The Help) av Kathryn Stockett
    3. Forsvinningspunktet (The Vanishing Point) av Val McDermid
    4. Ekstremt høyt og utrolig nært (Extremely Loud and Incredibly Close) av Jonathan Safran Foer
    5. Kaptein Corellis mandolin av Luis de Bernières

    • Så kjekt at du synest det. Eg har bare lese Ekstremt høyt og utrolig nært av dine. Kaptein Corellis mandolin har eg i bokhylla, den må eg få lese snart.

      • Her er de første fem på min liste :
        1. Jane Eyre af Charlotte Brontë.
        2. Stolthed og fordom af Jane Austin
        3. Stormfulde højder af Emily Brontë
        4. Eskimopigens romantiske historie af Mark Twain
        5. Asbjørnsen og Moes folkeeventyr

  2. Oi, dette blir vanskelig, men jeg forsøker meg.

    1. Margit Sandemo: Sagaen om Isfolket
    2. William Golding: Fluenes herre
    3. Emily Bronte: Wuthering Heights
    4. Shirley Jackson: The Haunting of Hill House
    5. Lars Saabye Christensen: Beatles

    Kunne nevnt så utrolig mange andre, men disse er det jeg kommer på aller først

  3. Eg må nesten leggje inn mine eigne forslag og:
    1. Morgon og kveld av Jon Fosse
    2. What I Loved av Siri Hustvedt
    3. Mnem av Simon Stranger
    4. Keiseren av Portugalien av Selma Lagerlöf
    5. Stalins kyr av Sofi Oksanen
    Og eg er einig – fem var litt få, det blei vanskeleg å velje.

  4. 1. Ringenes Herre av J.R.R. Tolkien
    2. Den mirakuløse mandarin av Asli Erdogan
    3. Harry Potter-serien av J.K. Rowling
    4. Skarlagenssalen av H.K. Fauskanger
    5. Tatt av vinden av Margaret Mitchell

    • Nå blei eg brått litt usikker på om eg har lese Tatt av vinden. Eg har i alle fall sett filmen. Erdogan og Fauskanger har eg ikkje lese, spennande innspel.

  5. Jeg tror det var Nick Hornby med sin ‘High Fidelity* som fikk meg til å tenke at gutter måtte lage lister, gjorde en ikke det var en ikke skikkelig gutt. Neivel, jeg kunne vel leve med det, visste jo allerede uansett at jeg leste alt for mye til å være gutt… men så er det altså enda verre, mange jenter liker jo faktisk også å lage lister, jeg synes ikke engang å kunne vende meg mot mine feminine sider, da de ikke er spesielt feminine!
    Spøk til side: Mener at detkan være (eller er det helt konstruert?) en parallell til terningkastdebatten i dette; Listene vil løfte fram bøker som stort sett er godt kjent far før, og gjøre det enda mindre sannsynlig at de mindre kjente, men ofte likså interessante/gode/spennende/lærerrike/inspirerende/vakre/osv bøkene i enda mindre grad blir oppdaget.
    Ok, med disse randkommentarer lanserer jeg følgende fem bøker til blogglistens kanon:
    Sandemose: Det svundne er en drøm
    Enquist: Nedstörtad ängel
    Perec: La vie mode d’emploi
    Melville: Moby Dick
    Ransmayr: Die Schrecken des Eises und der Finsternis

    I all vennskapelighet!
    Torbjørn

    • Du kan trøyste deg med at maskulinitet ikkje er det første som slår meg, når eg ser John Cusack si tolkning av Rob. Og tja til den alvorlege delen av kommentaren. Då eg skreiv dette innlegget, tenkte eg snarare det motsette. Ved å lage ei favorittliste basert på den gruppa storlesarar som bloggarane faktisk representerer, er det ikkje utenkeleg at vi kan løfte fram perler som ikkje får så mykje merksemd i bestselgjarjaget som preger mediebiletet. Lesesirkelen til Line, basert på 1001-lista gjer det. Og eg håper denne lista og kan få fram andre favorittar frå andre lesarar, som blir borte bak nyheitsjaget.

  6. Ai ai, så moro! Og så vanskeleg! Så denne må eg tenkje på litt før eg kjem med mine eigne forslag. Trur kanskje det kjem eit blogginnlegg inspirert av utfordringa di..
    Ei Topp 100-liste basert på bokbloggarforslag kjem til å bli ei heilt fantastisk liste.

  7. Så vanskelig!!!!Liker også lister, men ikke å følge dem, men liker å stryke ut når jeg greier å følge dem:) Morsomt man har greid å oppnå ett mål. Her er min lille liste:

    1. Beatles av Lars Saabye Christensen (Måtte bare ta den med jeg også, er en favoritt)
    2. Det vokser ett tre i Mostamägg av Britt Karin Larsen
    3. Sommerboken av Tove Jansson
    4. Anna Karenina av Leo Tolstoy
    5. Før jeg sovner av Stev J. Watson

  8. Gøy! Nå burde jo dette være gjennomtenkt, men siden jeg er litt enig med Neil Gaiman (“Picking your five favourite books is like picking the five body parts you would most like not to lose.”) kan det kanskje være greit om det blir litt etter innfallsmetoden også?

    1. Harry Potter serien av J.K. Rowling
    2. The Chronicles of Robin Hood av Rosemary Sutcliff
    3. Aubrey/Maturin serien av Patrick O’Brien
    4. De usynlige av Roy Jacobsen (tidlig å utnevne den til klassiker, kanskje, men så bra er den faktisk)
    5. Persuasion av Jane Austen

    • Det skal ikkje vere klassikarar. Det skal vere vår kollektiv-subjektive (det går vel ikkje an å slå saman) liste. Eg tenderer mot å vere einig med Gaiman.

  9. Kjempeflott idé! Men akk så vanskelig å velge! Må det være romaner eller kan man ta med novellesamlinger også?

    1) Hjertets Fryd av Per Nilsson
    2) Nærmere høst av Marianne Kaurin
    3) Animal farm av George Orwell
    4) Vinterhjerte av Siri M. Kvamme
    5) White man av Sara Johnsen *

    * Om det er lov til å ta med novellesamlinger vil jeg bytte ut nr. 5 med Ambulanse av Johan Harstad

    Og mest sannsynlig dukker det opp et innlegg på bloggen i løpet av de nærmeste dagene 🙂

  10. Oi…. Mine fem beste? Følgende, men ikke i prioritert rekkefølge

    1. Mitch Albom – Tirsdager med Morrie
    2. Helen Hanff – 84 Charing Cross Road
    3. Margaret Mitchell – Tatt av vinden
    4. J.K. Rowling – Harry Potter (serien)
    5. Jonas Gardell – Torka inte tårar utan handskar. (Trilogi, men jeg har foreløpig bare lest nr 1)

  11. Herlig ide, men du verden så mange urkjedelige gamle og søvndyssende klassikere dere velger da 😉 Her må det krutt til! Krim er min sjanger, og uten å være alt for frekk så fortjener lista et hint av litt maskulinitet 😉

    1. Jenta som lekte med ilden – Stieg Larsson

    2. Marekors – Jo Nesbø

    3. Engler & Demoner – Dan Brown

    4. Flaskepost fra P – Jussi Adler Olsen

    5. Vendetta – Jan Guillio

    • Forøvrig blir det litt feil å nominere hele serier som Harry Potter serien, eller Sagaen om isfolket- serien. Plukk ut den tittelen dere mener er best i serien, mener jeg … Er jeg moderator? Nei? OK, glem det … Ble bare litt ivrig 😉

      • Iver er bra! Eg verdsett engasjementet. Eg sa vel strengt tatt at heile seriar var greit. Nå har eg ikkje lese Isfolket, men eg hadde glatt vald The Goblet of Fire, skulle eg vald ei Harry Potter-bok.

    • Nå trur eg Torbjørn akkurat kom fram til at lister var feminine, per definisjon. 😉 Krim er ein sjanger eg har lite oversikt over, men eg ser at du nemner to av dei fire krimforfattarane eg faktisk les.

  12. Genialt med en sånn liste!

    1. Virginia Woolf – To the Lighthouse
    2. Toni Morrison – Elskede
    3. John Steinbeck – Vredens druer
    4. Sigrid Undset – Kristin Lavransdatter
    5. Milan Kundera – Tilværelsens uutholdelige letthet

  13. Herregud, dette er nesten som å spørre hvilket av barna dine liker du best, nærmest umulig!
    1. Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede – Jan Wiese
    2. Himmelgraven – Xinran
    3. Stolthet og fordom – Jane Austen
    4. Tonje Glimmerdal – Maria Parr
    5. Song for Eirabu – Kristine Tofte

  14. Okei, har gjort et forsøk på å mekke ei liste. Er ikke 100% sikker på denne, men vil neppe bli det noen sinne. 😉

    1. Neverwhere av Neil Gaiman
    2. Lord of the Rings av J. R. R. Tolkien
    3. Northanger Abbey av Jane Austen
    4. The Left Hand of Darkness av ursula le Guinn
    5. American Gods av Neil Gaiman

  15. Jeg var med forrige gang og kan ikke dy meg denne gangen heller. Blir spennende å sammenligne den gamle listen med den nye!

    1. Louis de Bernières – The War of Don Emmanuel’s Nether Parts
    2. P.G. Wodehouse – Summer Lightning
    3. Victor Hugo – Notre Dame de Paris
    4. Fred Uhlman – Forsoningen
    5. Philippe Claudel – Brodeck’s Report

    • Brodeck’s Report har eg og lese, den var veldig god. Den hadde eg nesten gløymd bort. Eg hadde gløymd at vi hadde gjort dette før, men det er jo som fleire har sagt morsomt å sjå om det blir store forskjellar på listene.

  16. Helt, helt, heeeeeeeeelt håpløst å begrense seg. Det er med sorg i hjertet jeg publiserer kun mine fem norske favoritter. – I alle fall noen av dem. Og jeg presiserer med fet skrift , store bokstaver og to streker under, at jeg har opptil flerfoldige mange andre lister. Det skal ikke stå på DET, nei.

    – Mnem, av Simon Stranger
    – Jenny, av Sigrid Undset
    – Isslottet, av Tarjei Vesaas
    – Trylleglasset, av Torborg Nedreaas
    – Ut og stjæle hester, av Per Petterson

  17. Skal vi se. Tenke, tenke. Det endrer seg stadig ettersom jeg leser noe nytt så vil kanskje noen titler tippe ned fra topp 5 og erstattes av andre. Men det er jeg vel kanskje ikke alene om?

    Her er mitt utvalg i tilfeldig rekkefølge:

    1. Persuasion av Jane Austen
    2. Jellicoe Road av Melina Marchetta
    3. To Kill a Mockingbird av Harper Lee
    4. Mørk Engel av Laini Taylor
    5. Ender’s Game av Orson Scott Card

    • Jellicoe Road og To Kill a Mockingbird har eg lenge tenkt eg skulle lese, den siste begynte eg på i august, men eg rakk det ikkje i tide til lesesirkelen, så då blei ho liggjande på nattbordet.

  18. Rust – Pedro Carmona-Alvarez
    Hässelby – Johan Harstad
    Nordkraft – Jakob Ejersbo
    Dette burde skrives i nåtid – Helle Helle
    Store, stygge dikt – Ruth Lillegraven

  19. Hei. Dristar meg til å nemne 5 bøker eg held høgt:
    – Ut og stjæle hester av Per Petterson
    – Snømannen av Jo Nesbø
    – Huset ved moskeen av Kader Abdolah
    – Skråninga av Carl Frode Tiller
    – Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten av Kjell Askildsen
    Gler meg til å lese “resultatlista” 🙂

  20. Jeg er jo også et sikkelig listemenneske (har basert hele bloggen min på det konseptet :p), så jeg bidrar gjerne med fem (av) mine favoritter:

    A moveable feast – Hemingway
    Haiene – Jens Bjørneboe
    1984 – George Orwell
    Det hvite hotellet – Jo Nesbø
    Of mice and men – John Steinbeck

    Uff – dette var egentlig veldig vanskelig… Det er så uendelig mange fine bøker! Og heldigvis for det, egentlig!

  21. Nå har jeg skummet de andres lister, og er sånn passe nervøs for mine egne forslag. Det går ikke opp!!! Ti bøker skulle jeg ha klart, men fem? Huff, dette blir vrient. Men ok.

    1. Toni Morrison – Elskede
    2. Louis de Bernières – Kaptein Corellis mandolin
    3. Selma Lagerlöf – Keiseren av Portugalia
    4. Sigrid Undset – Kristin Lavransdatter
    5. Väinö Linna – Ukjent soldat

    Nå skal jeg gråte en skvett over alle de andre favorittene som ikke kom med på listen. Og håper at det blir anledning til å nominere fem til!

    • Eg har vurdert det, Line! Eg innsåg etterkvart at fem er ikkje mange. Ikkje blant alle dei gode bøkene, i alle fall! Elskede blei eg aldri ferdig med i fjor haust, eg begynte på ho før fødselen og så blei eg litt distrahert av andre ting. Men den må eg få lese snart. Eg likte veldig godt dei første kapitla, i alle fall. Og så gleder eg meg over ei til stemme til Keiseren av Portugalia. Fine Selma.

  22. Mine favoritter er:
    Three lives of Tomomi Ishikawa av Benjamin Constable
    Stormfulle høyder av Emily Bronte
    Gå aldri fra meg av Kazuo Ishiguro
    Kong Salomos sverd av Espen Holm
    Mørk Engel av Laini Taylor

    Ja, dette var vanskelig!

  23. Jeg har en følelse av at jeg fortsatt ikke har lest de beste bøkene. Så, foreløpig resultat:
    1. Vi, de druknede av Carsten Jensen
    2. Crash av J.G. Ballard
    3. Tvillingene av Tessa de Loo
    4. Drep ikke en sangfugl av Harper Lee
    5. Balansekunst av Rohinton Mistry

  24. Jag tycker också om listor och jag hoppas att du får stor uppslutning! Här kommer mina bidrag:
    1. Henrik Ibsen: En folkefiende
    2. JW v Goethe: Faust
    3. Selma Lagerlöf: Kejsaren av Portugallien
    4. E M Remarque: På västfronten intet nytt
    5. Walt Whitman: Leaves of Grass

    Idel klassiker…. med det är de som står sig i alla tider.

  25. Hm hm hm. Korleis skal eg greie å snevre inn til fem titlar?? Men her kjem forslaga:

    1. Bli hvis du kan. reis hvis du må av Helga Flatland (begge bøkene, og sikkert tredje boka også – så trilogien da?)
    2. Ekstremt høyt og utrolig nært av Jonathan Safran Foer
    3. Kjærlighetens historie av Nicole Krauss
    4. Morgon og kveld av Jon Fosse
    5. Isslottet av Tarjej Vesaas

    Dette var utruleg vanskeleg altså. No har eg smugkika litt på dei andre kommentarane berre for å kome på kva som er yndlingsbøkene mine, så eg er slett ikkje sikker på dette. Eg skulle også gjerne hatt med Innsirkling-bøkene, Hver dag av David Levithan, +++. Kva med dei 20 beste? Nei, det hadde nok vore like vanskeleg. Eg gler meg til å sjå den ferdige lista. Bra initiativ!

  26. Akkurat nå er dette mine fem favorittbøker:
    Livet. En bruksanvisning – Georges Perec
    Gå. (eller Kunsten å leve et vilt og poetisk liv) – Tomas Espedal
    Drep ikke en sangfugl – Harper Lee
    Hjertet er en ensom jeger – Carson McCullers
    Good Omens – Gaiman & Pratchett

    Det er et interessant prosjekt du har satt igang. Gleder meg til resultatet 🙂

  27. Utrolig vanskelig å skulle velge fem, og i tillegg er det så mange bøker jeg bare vet er best men som jeg ikke har lest. Enda. Min fem nominerte, ikke i prioritert rekkefølge:

    1. Ringenes herre av Tolkien
    2. Den siste samuraien av Helen Dewitt
    3. Jonathan Strange og herr Norrel av Susanna Clarke
    4. Saman er ein mindre aleine av Anna Galvalda
    5. Den hemmelige hagen av Frances Hodgson Burnett

    • Herregud! Jeg hadde helt glemt Den siste samuraien. Satt på flyet og prøvde å lage en personlig topp 20, i et håp om å nå fram til fem – og jeg tenkte ikke på Dewit en gang. Hvilken ustabil en substans tanken er. Det går mer og mer opp for meg at mine topp 5 står og faller på noe så kleint som dagsformen min.

      • Jeg hadde vært miserabel uten Bokelskere; jeg gjorde noe så enkelt som bare å logge inn der og se på listen med bøker markert som favoritter, så var det bare å velge blant dem, velge de jeg har lest flest ganger, velge de jeg vil lese flere ganger, gjorde størst inntrykk, de som lever sine egen liv uavhengig av meg. Den siste samuraien: for en bok!!! Tenk at du har lest den, ingen har lest den. Den dag i dag prøver jeg å tvinge den på alle men så langt er det bare en som har lest den. Jeg gir ikke opp.

      • Akkurat det er ein litt skremmande tanke. Eg merker og at preferanser kan svinge veldig frå dag til dag. Tanken er lunefull.

        – Eg har ikkje lese Den siste samuraien.

      • Jeg har også forsøkt å bruke bokelskere, men det er bøker der som jeg IKKE har gitt favorittstatus, som jeg i ettertid har blitt mer og mer glad i – eller bøker jeg ikke ser på som personlige favoritter, men like fult vill trekke fra som noe av det Beste jeg har lest. Det blir bare tull uansett.

        Samuraiboka er en slik, den har ikke favorittstatus på bokelskere – men lenge etter at jeg hadde lest den, lå den og gnagde i bevisstheten min, og nå fremstår den som virkelig fantastisk. Type tre år etter at jeg leste den. Jeg vet om kun en annen person som har lest den, en bokblogger som anbefalt den (men klarer virkelig ikke å huske hvem…).

        (…jeg har ikke helt styring på nøyaktig HVOR denne kommentaren havner, men håper jeg er på sporet).

      • Jeg forstår hva du mener Haruhi, skillet mellom favoritter og de som er bedre enn best men som ikke bor i hjertet som favorittene gjør.

        Gavalda er en stor favoritt her i huset (leiligheten). Hun har på en måte ødelagt litt for seg selv med å bli så populær og selga så mange bøker: mange tror hun da er som alle andre. Det ER hun IKKE. Hun har noe helt eget over språket sitt. Bøkene hennes er oversatt på nynorsk og det er fantastisk.

      • Eg har ikkje sett Gavalda i same kategori som “alle andre”, mest på grunn av kven det er som anbefaler ho. Eg driv veldig aktiv kildekritikk, når eg får anbefalt bøker, skjønner du.

  28. Jeg har alltid operert med et (kanskje noe kunstig) skille mellom de bøkene jeg kaller favorittene mine, og de bøkene jeg trekker fram når jeg skal nevne De Beste Bøkene jeg har lest. Favorittene er i større grad bøker som (for meg) var avhengige av tid/ sted for å fungere – f.eks Ringenes Herre som var selve meningen med livet når jeg var tolv, – men som jeg kanskje ikke ville ha elsket på samme måte hvis jeg var atten. Eller Lolita som gjorde at jeg som attenåring tapetserte veggene mine med gule post-its med sitater, – og som jeg siden ikke har turt å lese i.

    Alt handler jo om tid og sted og kontekst, men De Beste Bøkene, er bøkene jeg med hånda på hjerte kan anbefale til de fleste lesende mennesker der ut, og som jeg vet at vil være de samme om jeg skulle lese dem igjen om ti, femten eller tjue år. De har, i noen grad, ikke truffet meg like forbanna hardt i hjerterota som favorittene – og selv om jeg elsker dem, er jeg kanskje mer imponert enn forelsket.

    Jeg rabler.

    Og setter meg i tenkeboksen i noen timer, før jeg bestemmer meg for hvilken bunke jeg skal velge fra ( – selv om flere av bøkene befinner seg i begge).

    • Interessant skilje du skisserer opp. Kanskje du er inne på noko av det som er forskjellen på subjektiv lesaroppleving og andre meir objektive kvalitetar? Eg veit ikkje. Eg trur eg vil kunne stå inne for mine fem om ti, femten og tjue år, men eg vil jo ikkje vite at det ikkje kjem nye favorittar som topper desse. Sjølv om eg har mine tvil.

      – Interessant det du skriv om Lolita. Har du lese Leksikon om lengsel? Der er det ei alternativ tolkning av Lolita-historia, bare som ein kuriositet.

      • Jeg har ikke lest Leksikon om lengsel, – men mener at jeg har fått den anbefalt tidligere. Ny, norsk, med himla fint cover? Noterer meg den nå, jeg er alltid interessert i å finne Lolita andre steder. Selv om jeg ikke ble helfrelst av Saras Stridsbergs Lolitafortelling (Darling River).

        Dette med å ikke tørre å lese Lolita igjen er forøvrig helt idiotisk, jeg innser det – boka er jo uten tvil god. Det er bare det at vi hadde noe veldig spesielt den sommeren, jeg og Nabokov (som jeg ikke tørr å lese andre bøker av en gang, gjennomført idiotisk).

        I en vis grad handler nok dilemmaet mitt om skillet mellom subjektiv og objektivt, ja. Selv om samtlige bøker jo scorer godt på begge skalaer. Og noen av de jeg ser på som personlige favoritter (subjektivt sykt gode leseropplevelser, fullklaff i tid/rom), tåler merkelig godt tidens tann (jeg leser lotr ca. en gang i året, og får fremdels puls over hundre allerede i kapittel seks – og allikevel tror jeg ikke at lotr er en av de fem beste bøkene jeg har lest. Selv om ingen annen bok har gitt meg så mye).

        • Eg har bare slite meg gjennom LOTR ein gong, eg, og synest bok fem var unødvendig full av langdryge slagscener, så akkurat den har eg nok ikkje skjønt. Men eg skjønner veldig godt kva du meiner med Lolita. Eg har lese om igjen bøker eg likte veldig godt på eit bestemt tidspunkt som eg ikkje har likt igjen, og det har vore ganske katastrofalt. Sjølv las eg Lolita i fjor vinter og det var heilt greit, men ikkje på tapetsere-rommet-med-post-it-lappar-nivå. Så det er kanskje like greit å la vere. Darling river såg eg på i bokhylla her om dagen. Den må eg lese, eg liker jo Stridsberg veldig godt. Eg kjøpte ho etter bokfestivalen for to år sidan, då Stridsberg snakka om boka på Blå, men ho hamna bare rett i bokhylla. Det skjer innimellom. Og ja, Leksikon om lengsel er norsk med veldig fint cover. Det stemmer. Hilde Østby, er forfattaren.

  29. Grisevanskelig, men jeg bare kaster meg ut på dypt vann:

    1. Ekstremt høyt og utrolig nært – Jonathan Safran Foer
    2. De elendige – Victor Hugo
    3. Leksikon om lengsel – Hilde Østby (synes det er skummelt å si en bok som det er så kort siden jeg har lest, men pokker heller kan jo ikke vente fem år før jeg sier det heller!)
    4. Min kamp – Karl Ove Knausgård (nr 1 hvis jeg må velge en av dem)
    5. Tonje Glimmerdal – Maria Parr

    Uæh. Tør ikke tenke på alle bøkene jeg har glemt.

    • Åh, så fint at du tok med Leksikon om lengsel. Det var med tungt hjarte at eg valde Mnem over den, sjølv. Eg har allereie nominert ho til Bokbloggerprisen, eg håper ho vinn!

  30. Vanskelig øvelse dette, men kaster meg ut i det med følgjande liste (syns forøvrig at eg må poengtere at det er i tilfeldig rekkefølge…):
    – En fantastisk mann av Marge Piercy
    – Ut å stjele hester av Per Petterson
    – Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda
    – En passende ung mann av Vikram Seth
    – Emma av Jane Austen

    Hadde det vore eit 7-er lag vi tok ut her og ikkje 5-er lag, så skulle Enders spill av Orson Scott Card og Song for Eirabu av Kristine Tofte fått vere med på laget mitt også:)

    Nokre av favorittane er det lenge sidan eg har lese, så det er mulig dei hadde kome lenger ned på lista om eg hadde lese dei om att…;)

  31. 1. Lykke Per av Henrik Pontoppidan
    2. Når villdyret våkner av Jack London
    3. Fallet av Albert Camus
    4. Møte ved Milepelen av Sigurd Hoel
    5. Det suser i sivet av Kenneth Grahame

  32. Etter mye tenkearbeid, har jeg landet på fem. Problemstillingen med de beste bøkene/ personlige favoritter, forsvant av seg selv: samtlige fem er både bøker som betyr himla mye for meg som person – og blant de beste bøkene jeg har lest. Rett og slett.

    1. Keiseren av Portugalia – Selma Lagerlöf (jeg blir helt ør når jeg ser hvor mange som har stemt på denne. Fantastisk!)
    2. Drømmefakultetet – Sara Stridsberg
    3. Taus Himmel – Shusaku Endo
    4. Kristin Lavransdatter – Sigrid Undset
    5. Elskede – Toni Morrison

    (Jeg har alltid trodd at jeg foretrakk mannlige forfattere, – tror jeg må revurdere egen definisjon av boksmak).

  33. Først, og det aller viktigste jeg har fått ut av dette kommentarfeltet er at jeg MÅ, MÅ, umiddelbart lese om denne keiseren fra Portugal. Hele min litterære selvtillit henger i en tråd. Ellers: Alt av HelleHelle, alt av CFTiller og alt av Stridsberg og Austen.
    Puh: Resten er basert på de bøkene jeg oftest forsøker å prakke på andre. Det må bety at jeg elsker dem – true? , og stort sett de samme jeg foreslo forrige gang.
    Tilfeldig rekkefølge:

    1. Catch22 – Joseph Heller
    2. Paringslek – Norman Rush
    3. Kongen på Fyllinga – Trisat Egolf
    4. Drømmefakultet – Sara Stridsberg
    5. Jordbær i November – Pirjo Hassinen

    ( eh, 6. Notes on a Desolate Man – Chu Tien Wen
    , og Darling River, og KristinL og sjakkboka, stønn)
    Jeg nekter! Og! Begrense! Meg!

    • -knis- Ja, du må lese Keiseren av Portugalien. Alle som ikkje har lese den, bør lese ho! Og Helle Helle burde jo absolutt få vere med. Eg har bare lese Drömfakulteten av Stridsberg, men eg kjenner eg burde lese fleire. Eg har Darling River i bokhylla, trur eg.

      – Begrense seg!?

  34. Hei! Da var valgene gjort, og jeg har posta et blogginnlegg om mine forslag:
    Britt Karin Larsen- Det vokser et tre i Mostamagg.
    Margaret Skjebred- Andrea D.
    Silje E. Fretheim- Tilfeldigvis Arial Footlights forhistorie.
    Jonathan Safran Foer- Ekstrem høyt og utrolig nært.
    Grace McCleen-I en annen verden.

    Gleder meg til å se den ferdige lista- og takk for initiativet!

  35. Så artig initiativ! Men vanskelig å bare velge ut 5 bra bøker… *stønn*
    Jeg liker jo britiske miljøer, men har også svingt innom Australia, Sverige og Frankrike. 😉
    Her kommer mine bidrag:

    “Jane Eyre” – Charlotte Brontë
    “Den glemte hagen” – Kate Morton
    “Den trettende fortellingen” – Diane Setterfield
    “En man som heter Ove” – Fredrik Backman
    “Dagarna med farmor” / “La grand-mère de Jade” – Frèdèrique Deghelt

    Blir spennende å se lista i oktober! 🙂

  36. […] Mellom linjene har utfordret oss bokbloggere til å nominere våre fem favorittbøker, som så skal legges sammen til å bli en liste over våre 100 beste bøker. Personlig elsker jeg lister, så dette må jeg jo bare være med på. Det var vanskelig å velge kun fem bøker da, men etter mye om og men, har valget til slutt falt på: […]

  37. Åh, jeg simpelthen ELSKER lister, så dette syns jeg var en superdupergod idé! Var vanskelig å velge bare fem bøker da, så jeg måtte tenkte meg om en stund. Men nå har valget falt på følgende:

    Harry Potter-serien – J. K. Rowling
    Jenta som lekte med ilden – Stieg Larsson
    Drageløperen – Khaled Hosseini
    The Great Gatsby – F. S. Fitzgerald
    Inferno – Dan Brown

    Har også laget et eget blogginnlegg om dette fantastiske initiativet. Gleder meg til å se den ferdige listen 🙂

  38. Det er helt håpløst å skulle velge bare fem. Jeg har strøket flere russere fordi de uansett ikke kommer til å nå opp på lista di, og flere kvinner, fordi de er nevnt flere ganger over. Dermed ser lista mi slik ut:

    • Charles Dickens: Store forventninger
    • Karel Capek: Salamanderkrigen
    • E.T.A. Hoffmann: Djevelens eliksirer
    • Michail Lermontov: Vår tids helt
    • Knut Hamsun: Pan

    Blant de jeg har utelatt er: “Stormfulle høyder”, “Emma”, “Den fortryllede vandringsmann”, “Mesteren og Margarita” og “Rødt og svart”.

  39. Arahg, dette var jo kjempevanskelig – fikk litt prestasjonsangst, men får vel bare ta et valg. Her er mine fem utkårede:

    – Beatles av Lars Saabye Christensen
    – The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald
    – Ethan Frome av Edith Wharton
    – Pride and Prejudice av Jane Austen
    – Skyskrapersommer av Tove Nilsen

    Føler kanskje jeg burde ha med noen litt nyere bøker også, men det er jo gjerne en grunn til at klassikere er klassikere 🙂 Lykke til med å sette sammen lista!

  40. Fantastisk initiativ. Kjører innfallsmetoden, så det blir ikke akkurat rangert fra min side, men likevel.
    – Ready Player One av Ernest Cline
    – The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky
    – The Hitchhikers Guide to the Galaxy av Douglas Adams
    – Doppler av Erlend Loe
    – Jonas av Jens Bjørneboe

    Det er ihvertfall de jeg hadde lyst til å nevne nå på farten, får jeg tenke meg om kommer jeg sikkert på flere og blir usikker. De 3 første er bankers i hvertfall.

  41. Ja, sådan en listeudfordring er man jo nødt til at svare på – selv helt her ovre fra den anden side af sundet.
    Selv om det er umuligt. Jeg lavede min egen kommenterede, ikke-prioriterede top 20-liste tidligere på året, og selv dét var uhørt pinefuldt. Se min blog: http://www.bognoter.dk/top-20/.

    Og nu kun 5….ak, det kan kun blive et øjebliksbillede, et udtryk for dagens humør. I morgen ville jeg sikkert pege på nogle andre, men nuvel, her er ihvertfald fem gode:
    Cormac McCarthy: All The Pretty Horses
    William Faulkner: As I Lay Dying
    Svend Åge Madsen: Tugt og utugt i mellemtiden
    Herman Bang: Ved vejen
    Kurt Vonnegut: Slaughterhouse 5

  42. Sykt vanskelig! I dag landet jeg på disse:
    1. Markens grøde – Knut Hamsun

    2. Ham on rye – Charles Bukowski

    3. Pride and prejudice – Jane Austen

    4. Forsoningen – Fred Uhlman

    5. Keiseren av Portugalia – Selma Lagerlöf

  43. Muligens forsent ute men listen min er slik (om jeg skulle velge, men det blir litt umulig egentlig):
    1. Forsoningen av Fred Uhlmann
    2. Et adelshjem av Ivan Turgenjev
    3. Harry Potter-serien
    4. The Wolves and the Dogs av Irene Nemirovsky
    5. Jenny av Sigrid Undset
    Tror jeg…

  44. Utrolig vanskelig da, men de som popper først frem hos meg er mine gamle klassikere pluss en nyere:
    1. Frihetens øyeblikk av Jens Bjørneboe
    2. Lasso rundt fru Luna av Agnar Mykle
    3. Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle
    4. Shikasta av Doris Lessing
    5. Den usynlige broen av Julie Orringer

    Skulle gjerne hatt med noe av Amalie Skram, Hermann Hesse, Sigrid Unset m.fl.. men sånn er det..

Legg igjen ein kommentar

