Ebøker på norsk

lesebrett
Lesebrettet mitt. Og litt lengsel etter sommaren.

Eg kjøpte eit Sony Reader lesebrett for omlag to år sidan, eit kjøp eg er godt fornøgd med. Eg valde Sony Reader framføre markedsleiaren Kindle, av ulike årsaker. For det første var eg skeptisk til monopoliseringa og det at Kindle kun kan brukast til å lese bøker frå Amazon. For det andre ønska eg meg ein eboklesar som var brukbar for norske ebøker. Då eg kjøpte Readeren min, var lanseringa av den norske ebokløysinga Bokskya annonsert og eg visste at dersom eg skulle lese på norsk, måtte eg ha ein ePub-lesar.

Det første argumentet mitt er framleis eit godt argument for å velje eit anna lesebrett enn Kindle. Det andre argumentet har vist seg å vere ugyldig, på opptil fleire måtar. For det første har Bokmerker-Kristin vist oss at det ikkje tar mindre enn 35 minutter å få ei norsk ebok inn på Kindle. For det andre har det vist seg å vere alt anna enn enkelt å kjøpe norske ebøker, uavhengig av plattform. Eg er normalt ein person som har lett for å forstå nye digitale løysingar intuitivt. Det hender eg må plundre litt, men så lenge ting har eit nokonlunde brukarvennleg grensesnitt, finn eg som oftast utav det. Og det er kanskje dette med grensesnitt og brukarvennlegheit som er problemet med Bokskya. Eg har riktig nok klart å kjøpe ei ebok på Bokskya, våren 2010, men det krevde så mange innloggingar i så mange ulike system at eg etter ein god del kløning og fomling konkluderte med at dette var ein alt anna enn enkel måte å kjøpe ebøker på. Bokhandlarkjeden Norli sel og ebøker i ePub-format. Eg har gjort fleire forsøk på å kjøpe ebøker herifrå, men eg kjem aldri gjennom innlogginga deira. Eg veit ikkje kva det er som går gale, men når eg registrerer brukarnamn og passord, lar det seg ikkje gjere å bruke det til å logge seg inn. Eg har gjort tre forsøk. Resultatet er at eg får tre kopiar av nyheitsbrevet til norli på epost ein gong i veka, så dei klarer åpenbart å registrere epostadressa mi i systemet sitt. Nyheitsbreva inneheld for så vidt mange fristande tilbod og aktuelle titlar på ebøker, men så lenge det ikkje er mogleg å faktisk logge seg inn via nettsidene deira og kjøpe bøkene, er eg jo like langt. Etter fleire forsøk på å kjøpe norske ebøker, blei konklusjonen min at eg bruker Readeren til å lese engelskspråkleg litteratur, medan eg les norskspråkleg litteratur i det gode, gamle papirbokformatet. Det går for så vidt greit, så lenge eg ikkje skal ta med meg tjukke norske bøker på ferie.

VisBildeServlet Etter at eg eigentleg hadde gitt opp tanken på å kunne kjøpe ebøker på norsk, på ein enkel og grei måte, kom eg over ARK sin reklame for ein norsk leseapp som funker. Eg tenkte at dette er for godt til å vere sant, norske ebokløysinger fungerer ikkje, men eg lasta ned leseappen til telefonen og iPaden for å prøve han ut. ARK reklamerte ikkje bare med ebokløysing som fungerer, men både med gratis prøve-bok og bøker til saklege prisar, utan at eg skal la dette innlegget handle om prising av norske ebøker. Eg lasta ned appen med gratisbok og har nå lese 1/3 av Vinterstengt av Jørn Lier Horst og eg kan skrive under på at leseappen held det reklamen lover. Ebokløysinga fungerer og det går faktisk an å lese norske ebøker. Eg kjem riktignok ikkje til å lese ferdig Lier Horst si gratis-bok. Etter drøye 70 sider kjenner eg at eg er metta. Boka har eit svært enkelt og kvardagsleg språk, ispedd voldsomme klisjéar og mektige språklege bilete fulle av livsvisdom, som “De egenskapene forelskelsens intensitet kastet et forsonende slør over, ble plutselig ikke til å leve med når den første og kraftigste lidenskapen hadde lagt seg. Og nå var det blitt sånn.” og “En spurv kom flaksende og satte seg på bilpanseret foran ham. Det var akkurat om om den stirret på ham. Før den lettet og forsvant igjen, syntest Wisting han kunne ane noe forskremt i den lille fuglens sorte øyne“. Nå er vel ikkje krimsjangeren kjend for å vere ein sjanger som skal bergta lesaren med godt språk. Derfor kan eg la dette passere, det eg derimot forventer av denne sjangeren, er å bli rive med av spenning og eit ønske om å finne ut og få oppklaring i kva som har hendt. Drøye 70 sider uti Vinterstengt kjenner eg at nysgjerrigheita mi er framleis ikkje vekka. Dette til tross for forskriftsmessige innbrot, lik, blodspor, overarbeida politimenn med uroleg kone og familiemedlem som er i ein posisjon som gjer sjefsetterforskaren sårbar for utpressing. Eg har brukt nok tid på Vinterstengt nå. Men det var ikkje Lier Horst sin lite fengande kriminalroman dette skulle handle om. Dette skulle handle om at eg endeleg har funne ei ebokløysing som fungerer for norske bøker. Eg får riktignok ikkje bøkene over på Readeren min, men eg kan lese dei på telefon og iPad, noko som i stor grad gjer same nytta. Det er eit stort pluss at leseappen har ordbokoppslag, markerings- og notatfunksjon som er svært brukarvennleg og enkelt samt at ein enkelt kan gå inn i nettbutikken, kjøpe bøker og laste dei over i leseappen.

Nå står eg bare igjen med hovudinnvendinga mi mot å kjøpe ein Kindle. For som Kindle, knytter ein seg til ein bestemt bokhandel ved å bruke ARK sin leseapp. Eg begynner å innsjå at eg ikkje kan få i både pose og sekk, men det er grunn til å stille spørsmål med korfor det skal vere så vanskeleg å få tak i norske bøker til heilt ordinære lesebrett som støttar format på bøker som kan kjøpast gjennom ulike utsalsstader.

21 comments

  1. Den største forskjellen på Amazon og de norske aktørene er vel at de norske ikke er flinke nok til å skaffe seg noen form for monopol.

    For den som liker å lese klassikere, er for øvrig bokselskap.no et enslig lyspunkt i det norske e-bok-mørket; her kan man helt gratis og veldig enkelt laste ned bøker helt uten spurver med forskremte øyne og den slags visvas.

    • Det har du rett i. Ark og Amazon kan ikkje samanliknast, slik sett. Men gjennom leseappen (som er det einaste eg har funne til nå som fungerer, eller ‘funker’, som reklamen seier), får ein kun ebøker frå denne konkrete butikken, ikkje til andre lesebrett.

      Eg kjende ikkje til bokselskap, men eg noterer det! Slikt har eg sansen for. Eg har for øvrig appen FreeBooks til iPad, kor ei rekke klassikarar med fri opphavsrett er tilgjengelege gratis. Her er det varierande grad av lesarvennligheit i ulike einskildbøker, men dei bøkene som ligg inne med godt grensesnitt, er lesbare.

      Eg ser for øvrig at dei forskremde fugleaugene har fått Riverton-prisen i dag. Eg er framleis ikkje imponert.

      • Hm. Jeg synes det er pussig at du ikke får kjøpt norske e-bøker andre steder enn i den appen. Jeg har kjøpt både hos Norli og Digitalbok.no uten større problemer (ok, med ett større problem). Riktignok er det helt fatale mangler ved begge butikkene (manglende eller feilaktige metadata, sider det tar et halvt minutt å laste inn, manglende skille mellom e-bøker og papirbøker, etc.), men de fungerer jo. Sånn noenlunde. Og når man først har installert og satt opp det som skal til av programmer, tar det ikke mer enn et minutt eller to fra man legger en bok i handlekurven, til man kan lese den på en Kindle. Og når oppsettet er på plass, kan man kjøpe e-bøker i epub-format fra hvem som helst, ikke bare norske butikker; jeg følger for eksempel samme prosedyre når jeg handler italienske bøker fra lafeltrinelli.it.

        Det bør også presiseres at det ikke er Amazon, men den norske bokbransjen, som gjør det vanskelig å lese norske bøker på Kindle ved å insistere på DRM-“beskytte” bøkene sine. (Med enkelte hederlige unntak, blant annet selger Aschehoug faktisk e-bøker uten DRM.)

    • På norli har eg ikkje fått til å lage login, rett og slett. Det blei krøll tre gonger. Digitalbok.no har eg ikkje prøvd, men det kan eg gi ein sjanse, sidan både du og Marianne under anbefaler dette. Eg kjøper stort sett engelske ebøker frå kobobooks.com, då får eg dei rett inn i programvaren på macen og overfører kjapt til lesebrettet i neste omgang.

      • Ja, altså, anbefaler og anbefaler. Egentlig hater jeg den butikken. Som sagt mangler de de mest grunnleggende metadata; søker du på en forfatter uten å få treff, er ikke nødvendigvis det fordi de ikke selger bøker av den forfatteren – det kan like godt være fordi de ikke har klart å legge inn forfatternavnet. Og kundeservicen er en katastrofe. En gang solgte de meg en bok jeg ikke fikk lastet ned, og de brukte tre døgn (tre døgn!) på å svare da jeg skrev til dem. Det hele endte, etter en ukes tid, med at de konkluderte med at de selv heller ikke klarte å laste ned denne boken (som fremdeles er til salgs der, selvfølgelig).

        Så jeg kan ikke egentlig si jeg anbefaler deg eller noen andre å handle der. De er dovne og inkompetente mennesker som ikke fortjener å selge en eneste bok. Dessverre er konkurrentene enda verre.

      • Eg må innrømme at eg humrer litt for meg sjølv, av å lese kommentaren din. Dette er ikkje akkruat god reklame for norske ebokløysinger, om dette er den modellen som fungerer best.

  2. En liten korrigering. Det tar kun 35 minutter å kjøpe ei norsk e-bok til Kindle FØRSTE GANG. Første gangen må du nemlig installere noen programvare-snutter. Jeg bruker nå 4-5 minutter fra jeg kjøper epub-boka direkte fra eks. bokkilden.no eller digitalbok.no til jeg har den på Kindle. Ittno krøll! Bare ikke beveg deg via Bokskya. Den skyr jeg også som pesten.
    Jeg har en venninne som har en Sony Reader. Hun kjøper og leser også norske epub bøker uten problemer. Forstår ikke helt hvorfor du sliter. Prøv å kjøpe norske e-bøker fra bokkilden.no eller digitalbok.no Jeg må ærlig si at jeg aldri har hatt et problem, og jeg har hatt Kindle i 2 år..
    Mvh, Marianne@ebokhyllami

    • Som eg skreiv i innlegget, har eg prøvd bokskya og norli (kor det ikkje ein gong går an å logge seg inn). Etter å ha forsøkt to variantar som ikkje fungerte, kom eg fram til at ebøker er best på engelsk. Det kan hende eg har konkludert for raskt og bør gi bokkilden og digitalbok ein sjanse, viss du seier at dei er meir brukarvennlege.

      • Gi gjerne ebøkene en sjanse til. Jeg har handlet litt ebøker både her og der, og har kommet til at digitalbok.no og bokkilden.no er de to absolutt enkleste og mest pålitelige. Gå imidlertid rett inn på deres egne boksider – IKKE via Bokskya. Det forkludrer det hele big time dessverre. Når du har kjøpt bøkene fra nettsidene deres så ber programvaren deg om å “Åpne bokfila i…” og der velger du Reader programvaren din. Det skal være helt greit. Dersom ikke, gi lyd – jeg kan nemlig få tak i oppskriften jeg skrev til min venninne med Reader på hvordan du gjør dette og sende deg :o)

    • Det er eg veldig einig med deg i, Elin. Eg vurderte å ta med eit avsnitt om prising av ebøker og, då eg skreiv, men eg lot det vere. Medan engelske ebøker kostar 8-12 euro eller 12-15 dollar, ligg (nye) norske ebøker på same prisnivå som trykte bøker. Det er for så vidt mykje som kan seiast om prising av norske bøker, generelt, men det er jo ein heilt anna diskusjon.

  3. Siden bokselskap.no er nevnt, kan også bloggen epub.no nevnes. Der finner du direkte lenker til frie, norske ebøker, om lag sytti i tallet, som jeg har lagt ut på nettstedet http://www.mobileread.com. (Apropos Riverton-prisen, du finner Jernvognen og to andre Riverton-romaner der).

    En lite bemerket fordel som epub har i forhold til kindle, er at epub frem til nå har vært et adskillig mer fleksibelt format med hensyn til layout. Du skal ikke ha forsøkt å lage særlig avansert typesetting, f. eks. dikt, i kindle før smertegrensen er nådd. Riktignok er situasjonen angivelig forbedret med siste kindle-format, men jeg har ennå ikke lyktes i å få det til å leve opp til omtalen i mine forsøk.

    Jeg gjorde mitt første forsøk med å kjøpe en bok forleden. Riktignok en gratis-bok fra digitalbok.no, men jeg måtte allikevel betale med en del tid, blod, svette, og tårer. Nå gjør jeg det heller ikke enkelt for meg selv når jeg kun har linux-maskiner. Etter endelig å ha brutt meg gjennom en tilsynelatende uendelig loop av innlogging, registrering, innlogging, registrering,… og etter å ha godsnakket litt med pc-en, fikk jeg i hvert fall lest boken på skjermen. Men å få den overført til lesebrettet har hittil vist seg fåfengt. Det ser ut til at det ikke lar seg gjøre uten å bryte åndsverkslovens paragrafer om omgåelse av beskyttelsesmekanismer. Ikke en opplevelse som inspirerte meg til å komme tilbake og legge igjen kroner.

    Sukk. Enda bra at mitt lese-motto er “Snakker man om en bok sytti år etter at forfatteren vandret heden, så er den sikkert verdt å lese.”

    • Hehe, det siste der er eit veldig godt poeng! Det er mange gode bøker utan opphavsreguleringer, som eg ikkje har lese endå. Det er likevel synd at det skal vere så vanskeleg å få kjøpt nyare norsk litteratur i digitalt format. Eg kjenner igjen den loopen du beskriver av innlogging og registrering, og det er der eg slår eit slag for ARK sin leseapp! Der laster ein ned appen og registrerer seg med eit brukarnamn og eit passord, så kan ein kjøpe ebøker og laste dei direkte inn på telefonen. Det er bare synd at dei då ligg på telefonen og ikkje på lesebrettet…

  4. Jeg har hatt min Kindle i over to år, og den gjør meg lykkelig! 🙂 Enig med deg om dette med Kindles ekle monopol, men de har likevel noen fete ting. Som Kindle singles, for eksempel. Spesialskrevne noveller fra for eksempel Margaret Atwood for en slikk og ingenting. Dessuten sier Neil Gaiman at han ikke har noe i mot at man piratkopierer hans bøker, derfor har jeg ikke dårlig samvittighet for det.
    Forresten, vært inne på Project Gutenberg? Gratis klassikere. Anbefales sterkt. Dermed blir utvalget faktisk ganske så stort.

    • Misforstå meg rett, ein kan bli lykkeleg av ein Sony Reader også! I alle fall så lenge ein er fornøgd med engelske bøker. Spesialskrivne Atwood-noveller høyrest jo eigentleg ut som noko det ikkje er verdt å gå glipp av.

      Ja, eg har sett Project Gutenberg. Det er dei same klassikarane som ligg i FreeBooks-appen for iPad, så eg har foreløpig lese aktuelle bøker der. Men det er kjekt at dei finst i fleire format. Det er ikkje så dumt det at bøker blir tilgjengeleggjort 70 år etter forfattarens død, eigentleg.

  5. Dette med formater irriterer meg også. Jeg har i et par år lest digitale bøker nokså problemfritt på iPad. Riktignok kreves det ymse apper, en for Apples egen iBook, en for Kindle, en usedvalig krøkkete Bluefire Reader for å lese norske bøker via adobe digital editions. De to førstnevnte gikk helt smertefritt, det var bare å laste ned appen og så kjøpe bok og lese i vei. Sistnevnte kombinasjon (adobe/bluefire/bokkilden) kostet meg en helg med ganske spenstige kraftuttrykk og mye plunder for å få det til å virke, selv om Bluefire i seg selv ikke er vanskelig.
    Men jeg sliter lltt med iPad til dette formålet. Den er tung og dessuten er det ikke så greit å lese på den skjermen i sollys.

    Dermed er det nå blitt innkjøp av Kindle Paperwhite i heimen. (Ja, den er virkelig mye lettere enn iPad 😉 ). Og så er det på’n igjen. Kommer nok til å kjøpe mye fra Amazon, blant annet pga. prisen, men takket være “ebokhylla mi” sine tips så klarer jeg også å få lest mine norske e-bøker der.

    Men hvorfor må det være så vanskelig? Jeg har full forståelse for at forfatteren skal ha sitt, og det er helt greit for meg å betale for lesestoffet selv om jeg synes norske ebøker kunne vært noe billigere (20 kroners prisforskjell mellom ebok og papirutgave kan da umulig henge på greip i forhold til produksjonsmåten?) Men det burde virkelig være mulig å legge kopisperrer på en slik måte at man selv kan velge hva slags lesebrett man ønsker å bruke. Norske (e)-bokforhandlere torpederer mer eller mindre seg selv på dette viset, for svært mange velger å nøye seg med å handle engelskspråklige bøker fra Amazon og/eller iBooks på grunn av pris og brukervennlighet.

    • Eg må innrømme at uansett kor lite eg liker amazon-monopoliseringa, ønsker eg meg ein paperwhite. Han ser veldig fin ut å lese på, den skjermen. Eg har jo som sagt Sony Reader, men når den blir utslitt, er det paperwhite som står på ønskelista.

      Ja, det er krøkkete med alle desse appane. Eg satt akkurat her om dagen og fann ikkje tilbake til ei bok eg visste eg hadde, fordi eg ikkje kunne hugse kor eg hadde kjøpt ho. Alt på ein plass ville vore betre.

      Eg trur det er mange misforståingar knytta til dette med pris. Eg har skrive litt om det her på bloggen og, at norsk er eit mykje mindre språkområde enn det anglo-amerikanske, så det blir vanskeleg å samanlikne norsk bokbransje med engelsk/amerikansk bokbransje. Det er mange millionar lesarar av kvar bok som blir gitt ut på engelsk. Klart bøkene då kan selgjast for 8-10 USD utan problem, dei har jo så stort opplag. Ei vanleg norsk bok har gjerne eit opplag på 2500, og då må kvart eksemplar bli dyrare, for å finansiere prosessen frå forfattar via redaktør, språkvask, korrektur og fram til marknadsføring og sal. I tillegg er lønnsnivået høgt her til lands, samanlikna med i ein del engelskspråklege land. Det betyr jo at det er dyrare å få folk til å gjere desse jobbane. Sjølv om sjølve trykkinga ikkje er ein del av e-boka, er det mange andre ledd som kostar like mykje. Så eg er ikkje sikker på om eg er heilt einig med deg i at prisinga ikkje heng på greip.

      Men dette med kopisperrer og ulike format er verkeleg ein uting!

    • Nå har det skjedd ganske mykje sidan eg skreiv dette innlegget, så det er litt utdatert. Mellom anna er jo ebok.no med på å gjere norske e-bøker tilgjengelege for fleire lesarar. Og eg har krype til korset og kryssa over til “the dark side” og kjøpt Kindle. Men mi erfaring, både med Sony Reader og med Kindle Paperwhite, er at dei er veldig dårlege til å lese pdf. Pdf er eit fint format å bruke i veldig mange samanhenger, men ikkje for å lese bøker. Der er eg ueinig med deg. Korfor meiner du at pdf er så mykje betre?

      • Jeg har et Onyx-brett nå, med Android-kjerne (slik at jeg kan lese e-bøker i eBokBib og andre ebokapper). Jeg er enig med Bjørg, PDF funker veldig dårlig på lesebrett. Mens ePub tilpasser seg brettet, er en PDF-fil langt mer statisk, og fungerer dårlig, noe jeg erfarte ganske nylig da jeg skulle lese noen noveller jeg hadde fått tilsendt av en forfatter i PDF-format.

Legg igjen ein kommentar

