8. desember: Pål Angelskår

adventskalender_03_1

Det er advent og eg har lyst til å lage ein litterær adventskalender i år. Kvar dag, fram til 24. desember, vil eg presentere ein forfattar, ein kort tekst eller eit sitat som kanskje kan vere av interesse for fleire enn meg.

I fjor kom Pål Angelskår, tekstforfattaren i Minor Majority, med diktsamlinga I sommer skal jeg gifte meg med Cecilie. Det er ei flott samling tekstar, fleire av dikta har ein prosarytme. Dikta er kvardagslege, det er tekstar om vanlege mennesker og situasjonar eg kjenner meg igjen i. Som dette, om far og son som tar bussen frå Oslo til Kristiansand (legg merke til den flotte måten å beskrive barnet si oppleving av kroppen, i tredje strofe):

Oslo-Kristiansand

han våkner idet bussen
stopper utenfor enda en bensinstasjon
Fokserød denne gangen
hvor er mamma nå, spør han
jeg vet ikke, svarer jeg
og jeg vet ikke

fem timer på bussen
en time for hvert år
lener panna mot glasset
i fjor ville det ikke gått

utenfor er det sommer
når man er fem, er det ute man skal være
når kroppen din ikke er noe du bærer med deg
men noe du tilfeldigvis lever i
overraskelsen over å kjenne sin egen tyngde
setet som gnager mot rumpa

han er fem
og finner alltid noe å løpe etter
for det er han som har’n
og byttet er rett der borte
nei, pappa, der!
på den andre siden av ruta
ute i verden
der man kan bade litt lenger
fiske en krabbe til

du er flink, sier jeg
til hva da, spør han
blikket hans finner noe nede på gulvet
til å sitte stille, skulle jeg sagt

hvor var det mamma skulle hen, spør han
jeg har jo sagt at jeg ikke vet, sier jeg
pekefingerhøyt
han ser meg rett i øynene
vurderer meg
vet du ingenting, eller?

jeg venter ganske lenge før jeg svarer

Legg igjen ein kommentar

